آووکادو توزیع چربی شکمی را در زنان تغییر می دهد

7سپتامبر 2021- بر اساس یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه ایلینوی (UIUC)، خوردن یک آووکادو در روز می تواند به توزیع مجدد چربی شکمی در زنان به سمت وضعیت سالم تر کمک کند. در این آزمایش تصادفی کنترل شده، به صد و پنج بزرگسال چاق یا دارای اضافه وزن، یک وعده ی غذایی در روز از طرف محققان به مدت 12 هفته داده شد اما سایر وعده های غذایی توسط خود شرکت کنندگان تهیه می شد. محققان دریافتند که در زنانی که از آووکادو به عنوان بخشی از یک وعده غذایی روزانه خود استفاده می کردند، چربی شکمی عمیق احشایی کاهش یافته است.

محققان به سرپرستی، پروفسور Naiman Khan، استاد kinesiology و سلامت جامعه، نتایج مطالعه خود را که با بودجه ی هیئت مدیره Hass Avocado انجام شده بود، در مجله ی Nutrition منتشر کردند.

پرفسور Khan،گفت: هدف از این تحقیق کاهش وزن نبود؛ ما علاقه مند بودیم که بدانیم خوردن آووکادو بر نحوه ی ذخیره چربی در بدن افراد چه تاثیری می گذارد، چرا که محل ذخیره ی چربی در بدن نقش مهمی در سلامتی دارد.

در شکم، دو نوع چربی وجود دارد: چربی که درست در زیر پوست تجمع می یابد، که چربی زیر جلدی نامیده می شود و چربی که در عمق بیشتر در شکم تجمع می یابد که معروف به چربی احشایی است، که اندام های داخلی را احاطه می کند. افرادی که دارای نسبت بیشتری از چربی احشایی عمیق تر هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت قرار دارند. بنابراین ما تاثیر مصرف آووکادو را بر تغییر نسبت چربی زیر جلدی به احشایی بررسی نمودیم.

شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه وعده های غذایی حاوی آووکادوی تازه دریافت کردند، در حالی که گروه دیگر وعده غذایی با مواد تقریبا یکسان و کالری مشابه، بدون آووکادو دریافت نمودند.در آغاز و پایان 12 هفته، محققان چربی شکمی شرکت کنندگان و تحمل گلوکز آنها را به ترتیب به عنوان معیار سلامت متابولیسم و یک نشانگر دیابت اندازه گیری کردند.

میزان چربی احشایی شکم زنانی که روزانه آووکادو را به عنوان بخشی از وعده غذایی خود مصرف می کردند، کاهش یافته بود، همچنین نسبت چربی احشایی به چربی زیر جلدی در آنها کاهش یافته بود، که نشان دهنده ی توزیع مجدد چربی، در جایی دور از اندام های داخل شکم است. با این حال، توزیع چربی در مردان تغییر نکرد، و نه مردان و نه زنان در تحمل گلوکز بهبودی مشاهده نشد.

پرفسور Khan، گفت: در حالی که مصرف روزانه آووکادو تحمل گلوکز را تغییر نمی دهد، چیزی که ما آموختیم این است که یک رژیم غذایی که شامل یک آووکادو در روز باشد، بر نحوه ذخیره ی چربی بدن به نحوی مفید برای سلامتی زنان تأثیر می گذارد، ما نشان دادیم که این مداخله ی تغذیه ای می تواند توزیع چربی را تعدیل کند. درک این که مزایای آن فقط در زنان مشهود است، به ما اطلاعاتی درباره احتمال نقش جنسیت در پاسخ به مداخلات تغذیه ای می دهد.

محققان اظهار کردند که امیدوارند یک مطالعه ی پیگیری انجام دهند که در آن همه ی وعده های غذایی روزانه را در اختیار شرکت کنندگان قرار دهند و نشانگرهای دیگر سلامت روده و سلامت جسمانی را بررسی کند تا تصویر کاملتری از اثرات متابولیکی مصرف آووکادو بدست آورده و تفاوت پاسخ بین زنان و مردان را بررسی نمایند.

پرفسور Richard Mackenzie، استاد متابولیسم و یکی از نویسندگان این مقاله ازدانشگاه روهمپتون لندن گفت: تحقیقات ما نه تنها فواید مصرف روزانه آووکادو را در انواع مختلف توزیع چربی در مردان و زنان نشان می دهد، بلکه زمینه ای را برای انجام کارهای بیشتر برای درک تاثیر کامل آووکادو بر چربی و سلامت بدن فراهم می کند. با انجام تحقیقات بیشتر، می توانیم تصویری واضح تر از کسانی که می توانند با گنجاندن آووکادو در رژیم غذایی خود، مزایایی را بدست آورند، ارائه دهیم و داده های ارزشمندی را در اختیار مشاوران مراقبت های بهداشتی بگذاریم تا راهنمایی هایی را در مورد چگونگی کاهش ذخیره چربی و کاهش خطرات احتمالی دیابت، در اختیار بیماران خود قرار دهند.

محققان دانشگاه فلوریدا و دانشگاه ایلینوی شرقی نیز در این مطالعه همکاری کردند.

منبع:

The Journal of Nutrition, 2021; 151 (9): 2513 DOI: 10.1093/jn/nxab187

www.sciencedaily.com/releases/2021/09/210907110702.htm